Pexels Samer Daboul 1815257

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στις διατροφικές συνήθειες των παιδιών

Οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών κατά κύριο λόγο επηρεάζονται από τις διατροφικές συνήθειες της οικογένειάς τους. Ωστόσο τα παιδιά περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους στο σχολικό περιβάλλον, όπου εκεί ο εκπαιδευτικός  έχει ως κύριο μέλημα του τόσο τη μόρφωση των μαθητών του όσο και την διαπαιδαγώγηση τους.

Η διατροφική διαπαιδαγώγηση είναι αρκετά δύσκολη και θα είναι πολύ πιο αποτελεσματική όταν τα δυο κοινωνικά πλαίσια των παιδιών, το σχολείο και η οικογένεια φροντίζουν γι’ αυτήν. Εξάλλου η διατροφή συνδέεται άμεσα με την σχολική επίδοση και ταυτόχρονα επηρεάζει σημαντικά  την σωματική και ψυχική υγεία και ευεξία του παιδιού.

Οι εκπαιδευτικοί έχουν μεγάλη επιρροή στους μαθητές τους και είναι σημαντικά πρόσωπα για τα παιδιά. Ειδικότερα στις μικρότερες ηλικίες εκδηλώνεται ακόμα πιο έντονα και ξεκάθαρα η συμπάθεια τους για τον/την «Κύριο/ Κυρία». Επιπλέον οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται ταυτόχρονα με πολλά παιδιά τα οποία καθημερινά συναναστρέφονται το ένα το άλλο και πολλά έχουν και φιλικές σχέσεις. Αυτό σημαίνει ότι όταν θέλουν να τους μάθουν κάτι ή να συζητήσουν για κάποιο θέμα έχουν ως σύμμαχο την επιρροή που ασκεί το ένα παιδί στο άλλο καθώς και την δυναμική της ομάδας.

Επομένως ένας εκπαιδευτικός μπορεί να επηρεάσει θετικά τους μαθητές του όσον αφορά την διατροφή και την σωματική τους δραστηριότητα με ποικίλους τρόπους. Ας δούμε μερικούς:

  • Να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση. Τα παιδιά μπορούν να μιμηθούν τον δάσκαλο τους βλέποντας τον να καταναλώνει πχ 1 φρούτο στο διάλειμμα. Στην αντίθετη περίπτωση, αν τα παιδιά βλέπουν αντιφατικά μηνύματα, δηλαδή παρατηρούν ότι ο δάσκαλος τους δεν ακολουθεί ένα υγιεινό πρότυπο διατροφής στην πράξη, ενώ παράλληλα τους μιλάει για την σημασία της υγιεινής διατροφής τότε είναι δύσκολο και το παιδί να τον μιμηθεί. Στο κάτω-κάτω μια υγιεινή διατροφή θα ωφελήσει και τον ίδιο τον εκπαιδευτικό αν την ακολουθήσει.
  • Να ενημερώσει τους μαθητές για την σημασία της υγιεινής διατροφής. Η ενημέρωση είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα, απλά θα ήταν ωφέλιμο ο εκπαιδευτικός να φροντίσει να κάνει την ενημέρωση μέσω δραστηριοτήτων για να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών του.
  • Να μην συνδέσει την διατροφή μόνο με το βάρος, το σώμα και την ομορφιά. Η σύνδεση αυτή έχει παρατηρηθεί πως γίνεται σε ανθρώπους με διατροφικές διαταραχές. Επίσης θα βοηθούσε να μάθει τα παιδιά να μην κάνουν και αυτά αυτή την αυτόματη σύνδεση και όταν αναφέρονται σε αυτό χρειάζεται με επιχειρήματα και πολλά παραδείγματα να μάθουν να συνδέουν την διατροφή με την υγεία.
  • Να μάθει στα παιδιά πως κανένα τρόφιμο δεν πρέπει να είναι απαγορευτικό ή να χαρακτηριστεί ως “κακό”. Τα παιδιά χρειάζεται να διαχωρίσουν τις τροφές σε περισσότερο ή λιγότερο υγιεινές και στη συνέχεια αυτή την πληροφορία να μπορούν να την χρησιμοποιούν και μόνα τους. Να χτίσουν δηλαδή τα κριτήρια για να κάνουν αργότερα τις δικές τους διατροφικές επιλογές.
  • Να ελέγχει τα τρόφιμα που πωλούνται στο σχολικό κυλικείο και με συλλογική εργασία να εμπλουτιστεί το κυλικείο με υγιεινές επιλογές ή να παρουσιαστούν οι ήδη υπάρχουσες με πιο ελκυστικό τρόπο.
  • Να πληροφορηθεί για τις διατροφικές συνήθειες της οικογένειας. Είναι χρήσιμο στα παιδιά, ειδικά στις μεγαλύτερες ηλικίες, να μπορούν να έχουν εναλλακτικές λύσεις στην περίπτωση που οι διατροφικές επιλογές της οικογένειας τους είναι λιγότερο υγιεινές.

Τέλος, για όλες τις ηλικιακές ομάδες θα είναι πιο αποτελεσματική η προσπάθεια διατροφικής διαπαιδαγώγησης όταν γίνεται μέσω διαδραστικών παιχνιδιών και ασκήσεων. Η γνώση αφομοιώνεται πιο γρήγορα και πιο εύκολα και το θέμα της υγιεινής διατροφής συνδέεται με την διασκέδαση.

ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΑΣ;

Προγραμματίσετε τη συνεδρία σας, μιλήστε μας για τις ανάγκες σας και θα σας δείξουμε τον τρόπο!
Decorative Image 1 Decorative Image 2 Decorative Image 3 Decorative Image 4